onsdag 22 maj 2013

Ursäkta mig, men Prideparaden är så jävla sjuk

Det är svårt att kritisera Priderörelsen utan att låta som någon antihomosexuell sverigedemokrat, men för mig är det viktigt att förklara att det inte är tanken bakom som jag är skeptisk mot, utan att det faktiskt måste existera. Jag fick en inbjudan till att deltaga i Eskilstuna Spring Pride tillsammans med studentkåren för Mälardalens Högskola. I deltagandet innegick bland annat att titta på den stora paraden genom stan den dagen. Och jag kan inte låta bli att tycka att en sådan parad är helt sinnes. Jag skulle vilja säga precis som Kakan Hermansson: "jag tycker att det är sjukt att den heterosexuella normen och allmänheten ska få agera åskådare och titta på galenskapandet som sker i vår hbtq-familj". Här ska alltså vi vanliga människor stå och titta på när människor som avviker från normen visar upp sig och skojar till det? Och vi ska stå och hurra och heja och verkligen lyfta fram att NI ÄR ANNORLUNDA OCH DET ÄR SÅ COOLT!

Jag är inget gayhatande as, tvärtom. Jag tycker att det är sjukt att heteronormen FORTFARANDE tvåtusenfuckingtretton är så stark att vi behöver Prideparader för att hylla personer som avviker från den. För att de personerna FORTFARANDE diskrimineras och ses ner på. Det är där problemet ligger. Sedan tycker jag att det är jättebra att ha föreläsningar och seminarium om HBTQ i anslutning till Pridedagarna, men jag önskar att fokuset flyttades mer till detta än att det skojiga och festliga. För det finns ett allvar i att heteronormen är så pass stark och att personer som avviker från den ses som annorlunda. Jag vill att alla 365 dagar dagar om året ska vara allas. Homosexuellas, heterosexuellas, transexuellas, svartas, vitas, gulas, blåas, långas, kortas. I grund och botten är vi alla människor och det är det som är viktigast.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag vet att jag som heterosexuell inte på något sätt har tolkningsföreträde i den här frågan, men jag vill ändå säga att jag längtar till den dagen det har blivit så pass normalt och accepterat att vi inte längre behöver priderörelsen.

EDIT: Jag läste lite hastigt och slarvigt och inbjudan gällde att deltaga i paraden för att visa sin support för HBTQ. Jag har egentligen bara kännedom om Stockholms prideparad där bara exklusifva människor får delta och resten av oss vanliga personer står vid sidan av och tittar på, därför trodde jag att detta gällde även det. Vad gäller att deltaga själv vet jag inte riktigt vad jag tycker mer än jag nog skulle tycka att det var lite olustigt att vara en del av "cirkusen" (shit vad nedlåtande det där lät, jag menar cirkus på det sätt att en grupp människor visar upp sig, och en annan grupp människor tittar på och applåderar åt showen). Det finns en "vi och dem"-känsla och även om jag förstår att Pride är till för att "vi och dem" ska försvinna helt från samhället, så är jag osäker på om detta är rätt väg att gå.


1 kommentar: