torsdag 4 september 2014

Till dig som ännu inte har bestämt dig för vad du ska rösta på i valet. Jag vill att du läser det här.

Att bo och leva i ett demokratiskt land är få förunnat. Demokratin gör det möjligt för oss att vara med och påverka och bestämma hur vi vill ha det för oss själva och våra medmänniskor i landet. Innan 2010 var Sverige utnämnt till världens mest demokratiska land. Efter valet i september samma år sjönk Sverige till en fjärde plats. En av anledningarna till detta var den växande främlingsfientligheten som i sin tur gjorde att Sverigedemokraterna kunde ta plats i riksdagen där de nu har suttit i fyra år och kommer med all största sannolikhet växa sig större och ta ännu mer plats och makt.

Jag skriver det här för att jag vill verkligen att alla människor ska förstå hur viktigt det är att ta ställning. Tar vi inte ställning mot orättvisor och förtryck kommer det bara att bli värre. Vi vet alla hur det gick för de nazistiska partierna i EU-valet. Vi måste börja bry oss och agera och det viktigaste vi kan göra för att påverka är att rösta. Över 20 procent av alla unga mellan 18 och 29 år röstar inte. Kanske tycker de inte att det är viktigt, att deras röst inte skulle spela någon roll, att de inte riktigt har koll på vad de olika partierna står för, att alla är "typ likadana" och att det skulle ta för lång tid att gå igenom alla partiers partiprogram för att bilda sig en uppfattning. Trots det är de allra flesta övertygade om att Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti som missgynnar människor och det är de människorna jag vill nå nu. För det finns en direkt motpol till Sverigedemokraterna. Ett parti som lägger en enorm fokus på att arbeta mot rasism och nazism och trycker på hur viktigt det är göra fler människor medvetna om hur rasismen påverkar oss i vardagen i skolan, på arbetet, på fritiden och hur diskriminering mot rasifierade ter sig och hur normer skapas efter just detta. Det partiet är Feministiskt Initiativ. Många som inte har läst om vad FI står för har fördomar om att det är ett manshatarparti, att det kommer införas mansskatt om FI kommer in i riksdagen, att militanta rabiatfeminister organiserar sig och smyger runt på natten och rycker snoppen av män, att FI vill skapa ett matriarkat. Inget av det stämmer. FI vill att vi ska leva i ett samhälle där alla är välkomna att leva som de är eller vill vara, utan att bli utsatta för diskriminering, hot och våld. FI's politik är SD's raka motsats. Gång på gång har vi sett högt uppsatta sverigedemokrater som uttalat sig negativt om rasifierade, kvinnor och HBTQ-personer. Feministiskt Initiativ vill arbeta för att stärka dessa gruppers rätt till likvärdig existens i samhället och utmana normer som gör att vissa grupper ställer sig över andra och skapar en maktordning som kan få förödande konsekvenser för människor.

Jag är glad att jag hade turen att födas i ett land där jag kan vara med och påverka hur vi ska ha det, och jag är glad att jag är öppen och sympatisk så jag kan se andra människor och inte enbart bilda mig en uppfattning om saker på grund av min egen världsbild som utgår från mig som individ. 

Demokratin gör det möjligt för oss att rösta på precis det vi vill, och det ska vi vara glada över. Men när ni går till vallokalerna under den kommande veckan vill jag att ni har i åtanke att en röst på Feministiskt Initiativ är en röst mot Sverigedemokraterna. Rasismen får aldrig någonsin vinna över medmänskligheten.

1 kommentar:

  1. Fast vänster partiet gött redan samma sak och sitter redan i alla steg. Vi borde förena oss i ett stort parti.

    SvaraRadera