tisdag 2 september 2014

Amanda Hackney, den tjocka tjejen som dansar och uppmärksammas på Facebook.

De senaste dagarna har mitt flöde fyllts av filmer på en dansande tjock tjej som heter Amanda Hackney. De visas på mitt flöde eftersom att jag har Facebookvänner som taggar vänner i filmens kommentarsfält. Syftet med detta är roas och skratta åt Amanda. Varför? Är det för att hon dansar fult eller roligt? Nej, jag skulle vilja påstå att filmerna inte hade blivit så spridda om hon var en normalviktig person som dansade, då hennes dans inte är utmärkande på något sätt. Det som är utmärkande med filmerna är att Amanda Hackney är tjock och det är roligt att en tjockis dansar. Känner ni igen er? Att ni tycker att det är lite småkul att se fettet dallra på en tjock person som dansar? Problemet är att det är många som tycker att det är roligt och det gör att tjocka personer inte tillåts vara på samma sätt som smala. Smala personer tillåts att dansa, precis som att smala personer tillåts att äta skräpmat, utan att riskera att bli förlöjligade, utpekade eller hånade. Tjocka personer har inte samma tillåtelse och det visar sig aldrig så tydligt som när filmer på en glad och dansande Amanda Hackney delas på grund av att hon är tjock och att det är roligt.

Jag är övertygad om att Amanda Hackney har bättre självförtroende än 90 % av alla som kommenterar hennes filmer och jag blir glad av att se henne i sitt esse när hon dansar, för jag tror att det är något hon verkligen tycker om och mår bra över. Jag bara undrar hur man kan tycka att det är legitimt att kommentera för att håna en annan människa. En vanlig människa med egna känslor, tankar och funderingar som sitter på andra sidan skärmen och förstår i allra högsta grad att folk skrattar åt henne. Om ni verkligen tycker att det är så roligt att se fett dallra, kan ni inte sitta och småfnissa för er själva och låta bli att dela med er till andra som i sin tur skulle kunna fortsätta skratta och håna? Ni vill väl ändå inte vara mobbare?

Tänk om det finns fler tjocka tjejer där ute som ser på Amanda Hackneys filmer och inspireras till att själva våga mer och visa sig som de är. Hur tror ni att de påverkas av allt hat och hån Amanda får? Hur stora tror ni att deras chanser att våga göra något är när de förstår att om de gör samma sak kommer folk att skratta och peka på dem med? Alltså det är 2014 och nu är det fan dags att låta tjocka personer få finnas på samma villkor som smala.

Skärp er.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Jag följer Amanda och tycker hon verkar vara en störtskön person. Har också skrivit en del om fatshaming som är en sån dum jävla grej.

    SvaraRadera